Απαντήσεις Αγγελική Μήκα σε Ερωτήσεις για ΜΕΤΑmagazino PDF Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Administrator   
Δευτέρα, 02 Αύγουστος 2010 00:00

u Ποιες οι προκλήσεις του ''Καλλικράτη'' για την τοπική αυτοδιοίκηση ;

H επερχόμενη διοικητική μεταρρύθμιση αποτελεί ένα θετικό βήμα για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των ΟΤΑ ενώ παράλληλα θέτει τις βάσεις για καλύτερη αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, δημιουργεί οικονομίες κλίμακας και εξασφαλίζει μηχανισμούς ελέγχου της διαχείρισης των οικονομικών πόρων για όλους τους ΟΤΑ, κάτι που μέχρι σήμερα ίσχυε υποχρεωτικά μόνο για τους ΟΤΑ άνω των 5000 κατοίκων.

Κύρια πρόκληση όμως της νέας διοικητικής δομής είναι η επικουρικότητα των αποφάσεων μέσα από τη δημιουργία μηχανισμών που θα διασφαλίζουν την συμμετοχή των πολιτών στη λήψη αποφάσεων και η επιχειρησιακή λειτουργία των ΟΤΑ με τρόπο που θα εξασφαλίζει την παροχή ισότιμων υπηρεσιών προς όλους τους πολίτες ακόμη κι αν αυτοί είναι κάτοικοι της πιο απομακρυσμένης ή μικρής κοινότητας.

Για την επιτυχία των παραπάνω, δεν αρκεί βέβαια μόνο το νομικό πλαίσιο, αλλά κυρίως το πολιτικό προσωπικό το οποίο οφείλει να προτάσσει τις αξίες της τήρησης του δικαίου, της υπεράσπισης του συλλογικού συμφέροντος και σύναμμα της διεύρυνσης των οριζόντων μιας κοινωνίας μέσα απ’ τη διαμόρφωση προτάσεων που μπορούν να συμβάλλουν σε μια πραγματική μεταρρύθμιση της ελληνικής κοινωνίας.

u Ποια τα υπέρ και τα κατά του ''Καλλικράτη'' για το Δήμο Βισαλτίας;

Πολιτισμικά, κοινωνικά και οικονομικά οι κοινωνίες που συγκροτούν το νεοσύστατο Δήμο Βισαλτίας έχουν κοινά χαρακτηριστικά, γεγονός που διευκολύνει στο καθορισμό μιας ενιαίας στρατηγικής για την αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής και τη συγκράτηση του πληθυσμού. Δεν ανήκω στους αιθεροβάμονες και συνεπώς θα ήταν ανειλικρινές να ισχυριστώ ότι μπορούμε σήμερα, όταν έχουμε αφήσει επί δεκαετίες πολλές ευκαιρίες να χαθούν, να κάνουμε την ανατροπή και να πετύχουμε την «πολυπόθητη αποκέντρωση» ή την ανασυγκρότηση της υπαίθρου. Μπορούμε όμως με ρεαλισμό, αξιοποιώντας τις τελευταίες ευκαιρίες από τη συμμετοχή μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να αναβαθμίσουμε βασικές υποδομές, να αξιοποιήσουμε φυσικούς πόρους που διαθέτει η περιοχή και να προτάξουμε μία άλλη αειφόρο ανάπτυξη που θα στοχεύει στη συγκράτηση του ενεργού πληθυσμού στην περιοχή μας. Ήδη ως Δήμαρχος Νιγρίτας, μαζί με τους συνεργάτες μου, έχουμε κάνει βήματα σ’ αυτή την κατεύθυνση, ενώ τέσσερα χρόνια λειτουργήσαμε σύγχρονα, τοποθετώντας τον Δήμο μας στη μικρή μειοψηφία των Δήμων που πιστοποιήθηκαν για τη διαχειριστική τους επάρκεια, δίνοντας μας τη δυνατότητα να συμμετέχουμε σε δράσεις του ΕΣΠΑ που μόλις άρχισε να κινείται, κάναμε πράξη δράσεις που σήμερα αναφέρονται στο νομοσχέδιο του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ ως υποχρεωτικές, όπως αυτές της διαβούλευσης, της διαφάνειας αλλά ακόμη κι αυτές που αφορούν σε συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων, για τα οποία τόση συζήτηση γίνεται τελευταία στο χώρο της Δημόσιας Διοίκησης.

Όλα αυτά αποτελούν για το νεοσύστατο Δήμο Καλλικράτη μια πλούσια παρακαταθήκη που του δίνουν ένα σημαντικό προβάδισμα, σε σχέση με άλλους ΟΤΑ, να ολοκληρώσουν τις απαιτούμενες διοικητικές ενέργειες και πράξεις ώστε να λειτουργήσει σύγχρονα και με διαφάνεια ο νέος ΟΤΑ. Παράλληλα βέβαια οφείλουμε πολύ πριν το Γενάρη να προετοιμάσουμε επιχειρησιακά τον νέο ΟΤΑ ώστε να μπορεί να παρέχει τις βασικές υπηρεσίες ισότιμα στις 27 κοινότητες του νέου Δήμου.

u Ποιο θα πρέπει να είναι το ''προφίλ'' του νέου Δήμου Βισαλτίας; Πείτε μας τρεις στόχους του προεκλογικού σας προγράμματος

Το προφίλ του Δήμου Βισαλτίας προσδιορίζεται από τα δημογραφικά χαρακτηριστικά του και την οικονομική του διάρθρωση.

Δυστυχώς οι κοινότητες που συγκροτούν το νέο ΟΤΑ είχαν μια συνεχή μείωση του πληθυσμού ενώ η ηλικιακή δομή παρουσιάζει αυξανόμενες τάσεις γήρανσης. Παράλληλα η τοπική οικονομία στηρίζεται κυρίως στον πρωτογενή τομέα, ο οποίος παρουσιάζει έντονα διαρθρωτικά προβλήματα με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του αγροτικού εισοδήματος, τη μείωση του αγροτικού πληθυσμού και την αύξηση της ανεργίας.

Με δεδομένο δε την σημερινή οικονομική συγκυρία και τη μέχρι σήμερα εξέλιξη των χρηματοροών προς τους ΟΤΑ βάσει της οποίας παρουσιάζεται μείωση 28% σε σχέση με τα προβλεπόμενα στον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2010 αλλά και τις ασάφειες του Νομοσχεδίου περί των πόρων που θα διατεθούν από το ΠΔΕ (Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων ) για επενδύσεις ενόψει της εφαρμογής του ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ οι στόχοι μας πρέπει να είναι συγκεκριμένοι και ρεαλιστικοί:

1. Ισότιμες παροχή υπηρεσιών που να αφορούν στην βελτίωση της καθημερινότητας, της ποιότητας ζωής του πολίτη και της προστασίας του περιβάλλοντος σε όλα τα δημοτικά διαμερίσματα

2. Αξιοποίηση συγχρηματοδοτούμενων από την Ε.Ε. προγραμμάτων για την βελτίωση των υποδομών και την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της περιοχής με στόχο την αναδιάρθρωση του πρωτογενή τομέα και την αειφόρο ανάπτυξη σε συνδυασμό με την υλοποίηση δράσεων που αφορούν στην ανάπτυξη της κοινωνικής οικονομίας.

3. Αναβάθμιση κοινωνικών και υποστηρικτικών υπηρεσιών για τα μέλη ευάλωτων κοινωνικά ομάδων ( τρίτη ηλικία , άτομα με αναπηρία αλλά και άτομα που χαρακτηρίζονται ή απειλούνται με αποκλεισμό από την κοινωνία και την αγορά εργασίας) αλλά και των προγραμμάτων που αφορούν στη δημιουργική απασχόληση των παιδιών και των εφήβων.

Η σημερινή συγκυρία, είναι χωρίς αμφιβολία ανησυχητική και σε κάποιο βαθμό πρωτόγνωρη, αυτό όμως δεν πρέπει να γίνει απειλή αλλά ευκαιρία για να αλλάξουμε νοοτροπία, να επαναδιαπραγματευτούμε με την κοινωνία ένα νέο πρότυπο λειτουργίας του θεσμού της Τοπικής αυτοδιοίκησης που να προωθεί τη διαφάνεια, να καταπολεμά τη διαφθορά, και κυρίως να μπορεί να εμπνεύσει εμπιστοσύνη στους πολίτες. Αυτή είναι η πραγματική πρόκληση και σ’ αυτή καλούμαστε να ανταποκριθούμε.

Αγγελική Μήκα

Σημ. Οι απαντήσεις  θα δημοσιευτούν στο ΜΕΤΑmagazino-τεύχος Αυγούστου , που θα κυκλοφορήσει περίπου στις 25 Αυγούστου.