Αυξήσεις σε δημοτικά τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού αποφάσισε η Δημοτική αρχή για το 2013 PDF Εκτύπωση
Συντάχθηκε απο τον/την Δ.ΧΥΤΑΣ   
Πέμπτη, 27 Δεκέμβριος 2012 22:53

Ένα χρόνο πριν, τον Δεκέμβριο του 2011, είχα εκφράσει και μέσω του τύπου την αντίθεση μου στην αύξηση των δημοτικών τελών του Δήμου Βισαλτίας. Επανέρχομαι σήμερα με αφορμή τη συνεδρίαση της 15ης Δεκεμβρίου 2012 όπου κληθήκαμε οι δημοτικοί σύμβουλοι εκ νέου να επικαιροποιήσουμε την ίδια απόφαση η οποία βέβαια από διοικητική αδυναμία της Δημοτικής Αρχής δεν εφαρμόστηκε. Δύο μήνες πριν το Δημοτικό Συμβούλιο κλήθηκε να αποφασίσει την αναστολή για το έτος 2012 του τέλους συντήρησης αγροτικών δρόμων ύψους 0.50 € / στρέμμα βάσει δηλώσεων ΟΣΔΕ, όχι γιατί θεωρήθηκε άδικο σε σχέση με τις υπηρεσίες   που παρέχονται από το δήμο σε θέματα αγροτικής οδοποιίας αλλά διότι κατά δήλωση του δημάρχου δεν πρόλαβε ο διοικητικός μηχανισμός να βεβαιώσει το συγκεκριμένο τέλος, απ’  το οποίο ο Δήμος προσδοκούσε να εισπράξει περίπου 200.000 €.  Για τους ίδιους λόγους,  δεν εφαρμόστηκε η  απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για αύξηση των τελών καθαριότητας , ύδρευσης, άρδευσης  που κατά μέσο όρο  έφτανε το 45,52% για το σύνολο του Δήμου. Παράλληλα βέβαια δεν εφαρμόστηκε και η πρόταση της παράταξης μας για διεύρυνση του μέτρου, που εφαρμόζεται από 1/1/2008 στην Δημοτική Ενότητα Νιγρίτας και αφορά στην  μείωση τελών σε ποσοστό 50% για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες ( ΑΜΕΑ, πολύτεκνους, άτομα με αναπηρία πάνω από 67% ) σε όλες τις δημοτικές ενότητες του Δήμου Βισαλτίας, αφού κανένα αίτημα συμπολίτη μας από την 1/1/2011 μέχρι και σήμερα δεν προωθήθηκε.

Ένα χρόνο πριν η δημοτική αρχή προχώρησε στη λήψη της συγκεκριμένης απόφασης, την οποία η παράταξη μας καταψήφισε,  με πρόχειρο τρόπο, χωρίς οικονομικό σχεδιασμό και χωρίς πραγματική αιτιολόγηση, πίσω από το γενικό επιχείρημα ότι οι υπηρεσίες καθαριότητας, ύδρευσης κ.λ.π. είναι ανταποδοτικού χαρακτήρα  και χωρίς να εξηγήσουν ποιες πρόσθετες δαπάνες θα καλύψει η αύξηση των τελών ή ποια θα είναι η βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών,  αποφασίστηκαν αυξήσεις «ελαφρά την καρδία»,  που σε κάποιες κοινότητες ( Μαυροθάλασσα , Τράγιλος κ.ά) αγγίζαν το 150% . Ακόμη και στην δημοτική ενότητα της Νιγρίτας που τα τέλη ήταν ήδη αυξημένα επιβάλλονται αυξήσεις της τάξης του 15% στη Νιγρίτα και στην Ανθή και του 20-28% στις κοινότητες  Τερπνής, Θερμών , Φλαμπούρου.

Σήμερα επιβεβαιωνόμαστε για μια άλλη φορά ότι αυτή η απόφαση ήταν «άδικη» και εξυπηρετούσε άλλες σκοπιμότητες διότι εκ του αποτελέσματος κρίνεται ότι οι δαπάνες καθαριότητας, ηλεκτροφωτισμού, ύδρευσης , άρδευσης καλύφθηκαν από τα έσοδα που προκύψαν πριν την εφαρμογή των αυξήσεων εκτός αν δεν εφαρμόστηκε η υποχρέωση που απορρέει από την κείμενη νομοθεσία βάσει της οποίας οι δαπάνες που αφορούν σε ανταποδοτικές υπηρεσίες  πρέπει να καλύπτονται από αντίστοιχα έσοδα.

Προς τι λοιπόν η επιμονή της δημοτικής αρχής για αύξηση των δημοτικών τελών σε μια περίοδο  που οι συμπολίτες μας είναι ήδη  οικονομικά εξαντλημένοι από τις συνεχείς μειώσεις του εισοδήματος τους αλλά και την αύξηση της φορολογίας σε όλα τα επίπεδα.  Ποιες πρόσθετες δαπάνες θέλει να καλύψει η δημοτική αρχή αλλά και ποιες ήταν οι ενέργειες που έκανε δύο χρόνια τώρα για τη μείωση των δαπανών; Η αντικατάσταση π.χ. των κοινών λαμπτήρων στο δίκτυο ΦΟΠ από λαμπτήρες led μπορούν να επιφέρουν μείωση στο κόστος ηλεκτροφωτισμού έως και 4 φορές.

Ακόμη και στα καύσιμα, που έχουμε και νομική υποχρέωση από το 2010 να προβούμε σε μείωση των χρησιμοποιούμενων ποσοτήτων,  οι ποσότητες σε πετρέλαιο κίνησης που χρησιμοποιήθηκαν το 2012 σε σχέση με το  2010 ήταν σχεδόν διπλάσιες παρ΄ όλο που τα καύσιμα για την κίνηση των απορριμματοφόρων το 2012 πληρώνονται από τον ανάδοχο που έχει αναλάβει την αποκομιδή απορριμμάτων στο Δήμο Βισαλτίας.

Αντίστοιχα παραδείγματα υπάρχουν πολλά δυστυχώς στη δίχρονη θητεία της παρούσας δημοτικής αρχής, η οποία κρύβει την αδυναμία της να ασκήσει αποτελεσματική διοίκηση προς όφελος των πολιτών, πίσω από το γενικότερο άλλοθι της οικονομικής κρίσης και της περιστολής από τον Ιούλιο του 2012 της κρατικής χρηματοδότησης προς του Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, αδυναμία που πολλές φορές φτάνει στα όρια της αδιαφορίας αφού δεν αντιμετωπίζονται ακόμη και απλά προβλήματα της καθημερινότητας παρ΄ όλο που  από την 1/1/2012 μέχρι και σήμερα  υπάρχει διαθέσιμο το ποσό των 430.000 € για επενδύσεις ( ΣΑΤΑ ), στα ταμεία του Δήμου.

Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που τόσο εγώ όσο και οι υπόλοιποι δημοτικοί σύμβουλοι της  παράταξη μας καταψήφισαν  για άλλη μια φορά την  αύξηση των δημοτικών τελών που είχε  αποφασιστεί το 2011 και θα εφαρμοστεί από 1/1/2013.  ΄Όχι  από αντιπολιτευτικό χαρακτήρα αλλά επειδή πιστεύουμε ότι πριν προχωρήσει κανείς στην αύξηση φόρων θα πρέπει να έχει εξαντλήσει τις επιλογές εκείνες που θα οδηγήσουν σε μείωση του κόστους παρεχόμενων υπηρεσιών μέσω την πρόταξης ενός σύγχρονου μοντέλου οργάνωσης που θα περιλαμβάνει κοστολόγηση υπηρεσιών και εξορθολογισμό των δαπανών στην προοπτική δημιουργίας πλεονασματικού προϋπολογισμού ή τουλάχιστον πραγματικά ισοσκελισμένου.

Δυστυχώς τα επιχειρήματα μας για άλλη μια φορά δεν έπεισαν την Δημοτική αρχή. Μπορεί όμως κανείς να δικαιολογήσει μια τέτοια απόφαση όταν από τη μια δεν υπάρχει η απαιτούμενη αιτιολόγηση και απ’ την άλλη  γνωρίζει ότι  οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς το Δήμο Βισαλτίας βάσει του ισολογισμού χρήσης του έτους 2011 ανέρχονται στο 1.745.938 €, για τις οποίες η δημοτική αρχή δεν έχει προβεί σε καμία ενέργεια και πλέον τουλάχιστον το 50% του ποσού αποτελεί επισφαλείς απαιτήσεις, , ενώ 371.000 € αφορούν οφειλές από μισθώματα αγροτικών και αστικών ακινήτων; Δεν είναι λοιπόν άδικο μέτρο να επιμένεις ότι το μόνο ορθό μέτρο είναι η αύξηση τελών και η επιβολή νέων όταν δεν είσαι σε θέση να εισπράξεις έσοδα από περιουσία που εκμεταλλεύονται κάποιοι συμπολίτες μας  με σκοπό την αύξηση του δικού τους πλούτου;

Πριν ένα χρόνο προσπαθώντας να εξηγήσω την απόφαση της δημοτικής αρχής, πίστεψα ότι ήταν μια απερίσκεπτη επιπόλαιη ενέργεια που δεν είχε υπολογίσει το πρόσθετο βάρος για τον κάθε πολίτη. Σήμερα όμως και με δεδομένο ότι στα δύο  χρόνια διακυβέρνησης του Δήμου Βισαλτίας η παρούσα δημοτική αρχή δεν έχει παρουσιάσει κανένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την οργάνωση των υπηρεσιών του νέου Δήμου μας, την ορθολογική διαχείριση των πόρων,  καθώς και της επίλυσης προβλημάτων που υπάρχουν σε πολλές κοινότητες,  είμαι βέβαιος ότι η παρούσα δημοτική αρχή ασκεί μια πολιτική αδιάφορη, χωρίς σχέδιο και χωρίς να την ενδιαφέρει αν το διοικητικό κόστος, διότι περί αυτού πρόκειται, θα το μετακυλήσει στους πολίτες.  Πριν ένα χρόνο δημόσια ο Δήμαρχος, επειδή ασκήσαμε δημόσια κριτική στην αύξηση των δημοτικών τελών, μας χαρακτήρισε σε τηλεοπτικές του δηλώσεις ως «κακομαθημένους» , που θέλουμε  τους πολίτες  να μην είναι εντάξει στις οικονομικές τους υποχρεώσεις», αλήθεια δεν οφείλει μια δημόσια συγνώμη, όχι από μας αλλά απ’ τους πολίτες για την αδυναμία του π.χ. να εκτελέσει αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου που περιορίζονται στην απλή πράξη να στείλει π.χ. τις καταστάσεις με τα άτομα που ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικά ομάδες στη ΔΕΗ ώστε να τύχουν χρήσης των ευνοϊκών ρυθμίσεων που αποφάσισε το Δημοτικό Συμβούλιο, εκτός κι αν ήταν μια συνειδητή επιλογή που αποδεικνύει την απόλυτη υποκρισία των αρχόντων αυτού του Δήμου, οι οποίοι συνειδητά επιλέγουν την αύξηση των δημοτικών τελών καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού σε ποσοστό 45,52% διότι είναι το μόνο έσοδο που εισπράττεται μέσω της ΔΕΗ, φιλοδοξώντας να εισπράξουν επιπρόσθετα μόνο από τα τέλη καθαριότητας και ηλεκτροφωτισμού το ποσό των 587.680,52 €. Δυστυχώς οι δύναμη μας μέσα στο δημοτικό συμβούλιο δεν είναι μεγάλη για να ανατρέψουμε άδικες αποφάσεις, θεωρούμε όμως ότι το ελάχιστο που μπορούμε να κάνουμε είναι να ενημερώνουμε τους συμπολίτες μας για τις αποφάσεις που λαμβάνονται απ’ τους εκπροσώπους τους.

Α/Α

ΔΗΜΟΤΙΚΗ Ή ΤΟΠΙΚΗ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ

ΕΣΟΔΑ ΒΑΣΕΙ ΠΑΛΑΙΩΝ ΧΡΕΩΣΕΩΝ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ - ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΦΟΡΟ, ΤΑΠ

ΕΣΟΔΑ ΒΑΣΕΙ ΝΕΩΝ ΧΡΕΩΣΕΩΝ ΣΤΑ ΔΗΜΟΤΙΚΑ ΤΕΛΗ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ - ΗΛΕΚΤΡΟΦΩΤΙΣΜΟΥ, ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΦΟΡΟ, ΤΑΠ ( Απόφαση Δ.Σ. 30/11/2011)

ΔΙΑΦΟΡΑ

ΠΟΣΟΣΤΟ ΑΥΞΗΣΗΣ

1

ΝΙΓΡΙΤΑ

459137,92

531968,18

72830,26

15,86%

2

ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ

27423,71

37548,83

10125,12

36,92%

3

ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

19755,69

46232,62

26476,93

134,02%

4

ΑΗΔΟΝΟΧΩΡΙ

10207,33

25429,29

15221,96

149,13%

5

ΑΜΠΕΛΟΙ

26332,46

36141,11

9808,65

37,25%

6

ΑΝΘΗ

34921,58

40305,92

5384,34

15,42%

7

ΑΧΙΝΟΣ

33357,57

56021,2

22663,63

67,94%

8

ΒΕΡΓΗ

33008,81

45256,05

12247,24

37,10%

9

ΔΑΦΝΗ

31905,00

56121,44

24216,44

75,90%

10

ΔΗΜΗΤΡΙΤΣΙ

52342,45

72501,11

20158,66

38,51%

11

ΕΥΚΑΡΠΙΑ

22488,19

56287,84

33799,65

150,30%

12

ΖΕΡΒΟΧΩΡΙ

6624,11

11592,21

4968,10

75,00%

13

ΘΕΡΜΑ

34365,99

41248,28

6882,29

20,03%

14

ΙΒΗΡΑ

26421,25

66074,11

39652,86

150,08%

15

ΚΑΣΤΑΝΟΧΩΡΙ

5985,23

15193,33

9208,10

153,85%

16

ΛΕΥΚΟΤΟΠΟΣ

14609,06

25575,84

10966,78

75,07%

17

ΛΥΓΑΡΙΑ

17717,91

24430,38

6712,47

37,89%

18

ΜΑΥΡΟΘΑΛΑΣΣΑ

55694,07

136967,34

81273,27

145,93%

19

ΝΙΚΟΚΛΕΙΑ

43254,21

58776,66

15522,45

35,89%

20

ΠΑΤΡΙΚΙ

16299,41

28518,48

12219,07

74,97%

21

ΣΗΣΑΜΙΑ

23266,56

32074,83

8808,27

37,86%

22

ΣΙΤΟΧΩΡΙ

31880,24

55830,87

23950,63

75,13%

23

ΤΕΡΠΝΗ

110292,38

137802,89

27510,51

24,94%

24

ΤΡΑΓΙΛΟΣ

23493,83

58863,17

35369,34

150,55%

25

ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΑ

44074,77

60256,2

16181,43

36,71%

26

ΦΛΑΜΠΟΥΡΟ

61030,58

77639,8

16609,22

27,21%

27

ΧΟΥΜΝΙΚΟ

25226,11

44138,96

18912,85

74,97%

ΣΥΝΟΛΟ

1291116,42

1878796,94

587680,52

45,52%

Δημήτριος Χύτας

Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Βισαλτίας